O wszystkim i o niczym

SAMOCHÓD MARZEŃ

Mitsubishi Lancer Evolution

Auto o nazwie Mitsubishi Lancer pojawiło się po raz pierwszy na rynku w roku 1973. Znakomite własności jezdne, dynamiczne silniki i niezawodność sprawiła, że model ten od momentu wejścia na rynek osiągał rewelacyjne wyniki sportowe wygrywając wiele spośród najsławniejszych i najtrudniejszych rajdów afrykańskich i australijskich.

Legenda Lancera Evolution zaczyna się jednak w roku 1991, gdy zaprezentowano model Lancer Evolution I. Wówczas obok rodzinnych samochodów pojawiły się auta natychmiast skupiające na sobie uwagę entuzjastów: 1,8-litrowy, turbodoładowany Lancer RS (195 KM) oraz Lancer GSR.

Nazwa “Evolution” pojawiła się jednak dopiero we wrześniu 1992 i szybko uzyskała w Japonii pełen emocji przydomek “LanEvo”.

Firma Mitsubishi Motors opracowała Lancera Evolution na bazie produkcyjnego modelu Lancer sedan i homologowało serię 2500 sztuk dla potrzeb Grupy A, aby skuteczniej rywalizować w imprezach WRC.

 

Dzięki wyjątkowo efektywnym i efektownym występom fabrycznych zespołów w WRC, A-grupowy Lancer Evolution stworzył możliwości rozwijania zaawansowanych motoryzacyjnych technik i technologii, które później Mitsubishi Motors przenosi z powrotem do modeli produkcyjnych.

W grudniu 1993 roku, gdy zaprezentowano lekko zmodyfikowany model Evolution II, Mitsubishi Motors obwieściło, że wyprodukuje 5000 szt. drogowych wersji tych samochodów. Wszystkie auta zostały sprzedane jeszcze przed kwietniem 1994.

Bogate dziedzictwo sportowe Mitsubishi Motors  związane z Lancerem Evolution to między innymi 5 tytułów w cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata WRC: 4 Mistrza Świata Kierowców zdobyte przez Tommiego Mäkinena (1996, 1997, 1998,1999) i jeden Konstruktorów (1998).

Genealogia modelu Evolution

wrzesień 1992:        Lancer RS Evolution i GSR Evolution

grudzień 1993:        Lancer Evolution II

styczeń 1995:           Lancer Evolution III

lipiec 1996:               Lancer Evolution IV (AYC + wielowahaczowe zawieszenie tylne)

styczeń 1998:           Lancer Evolution V

styczeń 1999:           Lancer Evolution VI

styczeń 2001:           Lancer Evolution VII (ACD + EBD)

styczeń 2003:           Lancer Evolution VIII (Super AYC)

marzec 2005:           Lancer Evolution IX (AWC, 280 KM)

lipiec 2008:               Lancer Evolution X  (S-AWC, 295 KM)

Wraz z rozpoczęciem sprzedaży Lancera Evolution VIII w pierwszym kwartale 2004 na Starym Kontynencie genealogia ta jest teraz także częścią produktowego planu Mitsubishi Motors Europe.

Model ten pozostanie na szczycie oferty produktowej Mitsubishi Motors a konstrukcja wszystkich następnych wersji Evolution nadal będzie opierać się na Lancerze.

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl